Blog

Kijártuk az iskolát – tapasztalatok Zentai Kata babajelbeszéd alaptanfolyamáról

Izabella még csak pár hónapos volt, amikor egyik nagyon kedves barátnőm, Panni elhívott egy ingyenes babajelbeszéd bemutató órára. Innentől kezdett el foglalkoztatni a gondolat, hogy második gyermekemmel, Izabellával (Rebekával még nem ismertük ezt a módszert) már tudatosan kezdjek el foglalkozni a jeleléssel. Így jutottunk el Zentai Kata babajelbeszéd alap-, és játszó tanfolyamára.

Az alaptanfolyamon megtanulhattuk, hogy

  • mikor érdemes elkezdeni jelelni,
  • melyek legyenek az első jelek, amelyeket használunk,
  • miként tudjuk leghatékonyabban felkelteni a baba érdeklődését,
  • melyek a tanulást leginkább elősegítő trükkök,
  • hogyan tudjuk jól hasznosítani a tanultakat odahaza.

(tovább…)

Interjú Kolos édesanyjával – 2. rész. Kolos „mesélt” nekünk az állatokról

Kolos édesanyjával készítettem egy interjút, aki kisfiával 1 éve jelel.  Az interjú első részében olvashattok arról, hogy hogyan kerültek kapcsolatba a babajelbeszéd módszerével, és mikor kezdték alkalmazni, most pedig lássuk mit válaszolt az édesanya az alábbi kérdésekre.

       3. Milyen véleménnyel volt a környezetetek? Hogyan fogadták azt, hogy Ti
       ezzel az új módszerrel kommunikáltok a kicsivel?

 Főként a húgom fejezi ki gyakran a tetszését a jeleléssel kapcsolatban, szerinte ez „nagyon menő”. (tovább…)

Interjú Kolos édesanyjával – 1. rész. A másfél éves kisfiú „mesélt” nekünk családjáról, az időjárásról, no meg persze a kedvenc járműveiről

Kolos édesanyjával készítettem egy interjút, aki kisfiával 1 éve jelel.  Alább olvashatjátok az első kérdésekre adott válaszait.

  1. Mikor és hogyan ismerkedtetek meg a babajelbeszéd módszerével?

Négy éve, amikor az első kisfiam, Zalán megszületett az interneten olvastam a babajelelésről, és kíváncsivá tett, hogy tényleg működhet-e. Megvettem a Babajelek című könyvet, és a kisfiam 6 hónapos korában elkezdtem szorgalmasan mutatni neki a jeleket. Nem sok jelet tanultunk meg végül, mert ő nagyon korán elkezdett beszélni: a mutogatás mellé hamar mondta a szót is. Viszont amit megtanult lelkesen használta később is, csak éppen ki is mondta.  (tovább…)

„A gyerekek okosabbak, mint gondolnánk!” – Zentai Kata és kisfia, Berci jelelős tapasztalatai

Ígértem Krisztinek, hogy én is válaszolok a „Mit jelel a te babád?” kérdésére. Nos, az én fiam már nem baba, így hoztam egy régi írásom és azt egészítettem ki a mostani jelelős élményeinkkel.

„A babák okosabbak, mint gondolnánk!” Ezt megtudhatjuk a babajelbeszéd segítségével, amikor a kicsiny kezek „beszélni” kezdenek…

A babajelbeszédnek számtalan egyéb előnye mellett nekem a legcsodálatosabb az volt, hogy képes voltam bepillantani a beszélni még nem tudó babám gondolataiba, megtudhattam, mi az, ami különösen foglalkoztatja. Felhívta a természet szépségeire a figyelmem azzal, hogy jelelte a „HOLD”-at, amikor én csak a napi feladataimmal voltam elfoglalva, és észre sem vettem a Hold feljöttét. Megtudhattam, hogy milyen okos is valójában a babám, amikor következetesen és pontosan jelelte a „CSILLAGOK”-at az égen, és a sötét égbolton haladó csillagszerű pöttyöt pedig „REPÜLŐ”-nek. (tovább…)

Brüm-Brüm 1. rész: Maci

Anya: 10 hónaposan jelelte először Izabella a macit, brüm-brüm mondásával, azóta is a kedvenc jelei közé tartozik. A jelek használatának gyakorisága szempontjából négy csoportot lehet megkülönböztetni:

  • pár alkalommal használt jel – van olyan jel, amelyet csak egyszer láttam tőle, pl.: papagáj,
  • egy adott időszakban sűrűn használt jel, de később „elfelejtődik”, vagy éppen már nincs kedve mutatni, pl.: hinta,
  • alkalomtól függően ma is használja, pl.: játszótér
  • nap, mint nap mutatott jel, a megtanulást követően minden alkalmat megragad, hogy használja az adott jelet, pl.: labda.

A brüm-brüm, mint maci ez utóbbi csoportba tartozik, szinte nem telik el nap, hogy ne hallanánk a már jól ismert jelet. (tovább…)

Ildikó és gyermekei – Andris és Tomi – jelelős tapasztalatai

„Mi Andrissal jártunk! 10, 5 hós volt, mikor elkezdtük, 11 hónaposan visszajelelt (2 hét után), egy éves korára kb. 60 jellel kommunikált, mondatokat is alkotott (“szia apa” “eső elég”).

13 hónaposan kezdett beszélni, irtózatos ütemben, 16 hónaposan azt hitték, ovis, kétévesen két versszakkal énekelte az orgona ágát anyák napján, még nem volt kettő, mikor végigmondta a Jó éjszakát, Annipanni!-t, mintha olvasná.  (tovább…)

Mit jelenthet Izabella szótárában a cuppogás?

Izabella: Többféle dolgot is jelölök a cuppogással. Egyrészt, ha éhes vagyok, másrészt, ha halacskát látok, harmadrészt, ha puszit küldök. Az evésről korábban olvashattatok már egy bejegyzést, Mit (t)eszek, ha éhes vagyok? címmel, most lássuk a halacskát és a puszit.

A halacskák nagyon változatosak tudnak lenni. A pelenkázó asztalkámra anyukám odakészített egy aranyos zöld halacskát, aminek a segítségével gyakran meg tudta mutatni nekem ezt a jelet, ill. kitartóan kérdezgette, hogy „mit mond a halacska?”. Sokszor akartam kifejezetten ezzel a játékkal játszani, és anya, a babajelbeszédnek köszönhetően mindig azonnal tudta, hogy mit szeretnék. (tovább…)

Mit (t)eszek, ha éhes vagyok?

Izabella: Cuppogással jelzem (először 2014. július 5-én, 9 hónaposan), ha éhes vagyok. Ezt a jelet lényegében minden nap szoktam használni.

A babajelbeszédben a jelek képzésekor leginkább a kezeket szokták segítségül hívni, azonban ez a száj által képzett jelek közé tartozik. Ha van két jelünk, ahol az egyik szájjal, a másik kézzel képzett, akkor a kettő közül a kézzel képzett jelet részesítsük előnyben, mivel ebben az esetben a jel mutatása mellett egyből ki is tudjuk mondani az adott dolog nevét. (Zentai Kata, Bemutató óra a Beszélő Babakezek módszerről, MOM Kulturális Központ, 2014.09.09.) (tovább…)

Babajelbeszéd bemutató órán jártunk

Mivel még kevéssé ismert hazánkban a babajelbeszéd, így elmondható az is, hogy jelenleg nem sokan vannak, akik oktatják. Zentai Kata volt az, aki elsőként tanította ezt a módszert Magyarországon, egy bemutató óráján jártunk, amelyről most közreadjuk tapasztalatainkat.

A reggel a szokott módon indult, elmentünk Rebekával az oviba, szépen átöltözött benti ruhájába, és egy búcsú puszi után már szaladt is be a csoportszobába a kis barátaihoz. Izabella és én pedig elindultunk a MOM Kulturális Központban megszervezésre kerülő babajelbeszéd órára.

Kata egy vidám hangulatú teremben üdvözölte a babákat és az édesanyákat. Belépve Izabella egyből felfedezte a szőnyegen heverő 3 színes figurákkal teli zsákot, izgatottan kezdte őket cipelni ide-oda. Kicsi lányom nagy örömére az óra kezdete után nem sokkal végre (tovább…)